Projekat realiziran u saradnji:
Hilfswerk Austria International
Partneri:
Udruženje za pomoć i razvoj HAJDE Sarajevo
Udruženjem za rad sa djecom sa teškoćama u učenju i razvoju „Kutak“ Sarajevo
Udruženjem roditelja hendikepirane djece i omladine „Leptir“ Srebrenica
Službom za opću upravu i društvene djelatnosti, Odjel socijalne skrbi Općine Kiseljak
U okviru projekta održano je ukupno 12 radionica za nastavnike iz predškolskih institucija, roditelje djece sa posebnim potrebama, te ostalo stručno osoblje uključeno u proces inkluzije od opservacije, dijagnostike do uključenja u sistem, tj. Psihologe, pedagoge, vaspitače, socijalne radnike, ljekare, defektologe...
Radionice su održavane u tri projektna regiona:
1) Sarajevo Kanton
2) Srednjobosanski kanton
3) Birčanska regija (Srebrenica, Bratunac, Vlasenica, Milići i Šekovići)
Kao tjelo za implementaciju projekta formiran je Tim za implementaciju projekta (PIT) koji je bio sastavljen od eksperata iz oblasti inkluzije sa višegodišnjim iskustvom u radu sa djecom sa posebnim potrebama u redovnom i specijalnom obrazovanju iz sva tri projektna regiona. Ukupno osam članova iz svih partnerskih organizacija.
PIT je izvršio snimanje stanja u regionima i izbor tema koje je potrebno naglasiti kroz radionice (kako za odgajatelje, tako i za roditelje). Tom prilikom je postalo jasno da se situacija, pa samim tim i potrebe, prema projektnim regionima jako razlikuju.
Od velikog broja djece koja, u Birča regionu, uopšte nisu uključena u obrazovni (predškolski ni školski) sistem, a imaju po 12 i više godina do Kiseljaka u kojem postoji Centar za rani rast i razvoj i najmanje dvije predškolske ustanove koje imaju djecu sa posenim potrebama, te Kantona Sarajevo u kojem je inkluzija najranije počela. U skladu sa tim određen je pravac, sadržaj radionica.
Podaci o stanju na terenu bili su osnova za formiranje programa studijske posjete Austriji, zemlji u kojoj već više od 50 godina funkcioniše inkluzija u obrazovanju. Studijskoj posjeti prisustvovao je PIT u cjelini. Posjete su organizovane u integrativne grupe u regovnim vrtićima (Wiener kindergarten- dva vrtića od čega jedan ima i specijalno odjeljenje), posjeta nevladinoj organizaciji koja je podrška za provođenje inkluzije (Integration Wien), te krovnoj organizaciji za autističnu populaciju u Austriji. Na osnovu prijašnjeg iskustva u radu svih članova PITa, iskustava i modela koji je upoznat tokom studijske posjete Austriji, te prilagođeno potrebama većine na regionu koncipiran je edukativni materijal koji je odštampan i distribuiran svim učesnicima radionica.
U toku projekta je pripremana studija pod nazivom „Uvid u stanje socijalne inkluzije djece sa posebnim potrebama u redovno obrazovanje u BiH” za čiju pripremu je obavljeno I ispitivanje spremnosti predškolskih ustanova za inkluziju.
Rezultati projekta, stanje na terenu te ostali prikupljeni podaci prezentirani su u okviru konferencije koja je kao završna aktivnost projekta održana u Sarajevu.
Teme koje su obrađene kroz radionice:
- Metodički aspekti rada sa djecom sa teškoćama u učenju i razvoju
- Rani rast i razvoj, politika ranog rasta i razvoja, prikaz aktualnog stanja u BiH i lokalnoj zajednici
- Dijagnostika djeteta sa indikacijama na razvojne i rijetke razvojne poremećaje kao polazišta za izradu individualno prilagođenih
programa stimulacije ranog rasta i razvoja djeteta (multidisciplinarni pristup)
- Proces integracije djece sa teškoćama u redovni sistem obrazovanja
- Vodić kroz prava lica sa invaliditetom
- Rana medicinska dijagnostika djeteta sa indikatorima na poremećaje u razvoju, značaj i teškoće
- Psihološka dijagnostika djeteta ranog uzrasta, iskustva
- Funkcionalna dijagnostika djece sa pervazivnim razvojnim poremećajima po ABA pristupu.
- Program stimulacije ranog rasta i razvoja djeteta sa razvojnim poremečajima – multidisciplinarni pristup
- Programi stimulacije ranog rasta i razvoja djeteta
- Iskustva u primjeni stimulacije ranog rasta i razvoja djeteta po Montesori pristupu
- Programi stimulacije ranog rasta i razvoja djeteta po ABA pristupu
- Iskustva u primjeni muzike kao stimulacija ranog rasta i razvoja djeteta u kombinaciji rada sa logopedom
- Učinkovita rana intervencija i podrška –unapređenje djetetovog zdravlja
Sve nabrojane teme obrađene su uz dosta primjera iz prakse i mnogo praktičnog rada. Eksperti iz različitih regija učestvovali su u radionicama u drugim regionima,što je i za njih bilo dodatno iskustvo.
Općenito, projekat BISER je od strane učesnika na radionicama (ukupno 223 učesnika) ocijenjen veoma visokom ocjenom. Prosječna ocjena je 4,76 (na skali od 1 do 5).